Jakou moc mají vaše peníze? Odpověď je jednoduchá – ohromnou! Bez ohledu na to, kolik měsíčně vyděláváte nebo utrácíte. Každý z nás, každý den, když si něco kupuje, rozhoduje o tom v jaké zemi a v jakém prostředí budeme žít.
- Koupil jsem si potravinu vyrobenou firmou, která pole ve velkém zalévá chemikáliemi, aby dosáhla větší úrody? => Právě jsem jí svým nákupem umožnil, aby v tom pokračovala dál a postupně nám všem otrávila nejenom zdroje pitné vody…
- Koupil jsem si výrobek od firmy, která korumpuje politiky, aby spolu s nimi mohla krást z našich státních peněz? => Právě jsem přispěl k tomu, aby se tito zkorumpovaní politici udrželi u moci a rozkrádali naše peníze v dalších volebních obdobích…
- Nakoupil jsem od firmy, která veškeré své zisky nečestně přelévá do jiných zemí s nižší daňovou sazbou, místo aby daň férově zaplatila v zemi, kde peníze vydělala? => Právě jsem přispěl k tomu, aby naše školství nadále zůstalo v katastrofálním stavu, aby naše silnice zůstaly neopravené …
Toto je pouze pár ilustrativních příkladů, ale doufám, že srozumitelných. Peníze a firmy dnes vládnou světu – chování firem má klíčový dopad na kvalitu životního prostředí a peníze firem jsou často rozhodujícím faktorem ve volbách po celém světě. A tak věřím, že je třeba věnovat energii tomu, aby člověk rozpoznal firmy, které chtějí být PROSPĚŠNÉ (tj. mít pozitivní vliv na prostředí ve kterém fungují) a odlišil je od těch, které chtějí být jen ÚSPĚŠNÉ (jejich hlavní cíl je vydělat peníze, ať to stojí, co to stojí).
Jsem hrozně rád, že dnes kolem sebe vidím více a více firem, které chtějí být PROSPĚŠNÉ – a za to patří ohromné poděkování jejich vlastníkům a pracovníkům. Žádná firma nepřežije, pokud nebude dostávat peníze od svých zákazníků. Postarejme se tedy my – zákazníci – o to, aby naše peníze putovaly k PROSPĚŠNÝM firmám a ne k těm, které myslí jen na svůj vlastní prospěch, které nehledí na dopady, jaké jejich podnikání má na nás všechny ostatní.
Zamysleme se tedy prosím při každém nákupu, koho svými penězi podporujeme. Troufnu si říct, že každodenní se zamyšlení nad tím, abychom svými penězi podporovali firmy a podnikatele, kteří chtějí být PROSPĚŠNÍ, může mít na podobu společnosti, ve které žijeme, možná větší dopad než výsledky voleb jednou za 4 roky.
A poznámka na závěr – v pozici zákazníků jsme nejenom jako soukromé osoby. I firmy, ve kterých pracujeme, nakupují zboží a služby od řady svých dodavatelů – postarejme se tedy o to, aby si firma ve které pracujeme vybírala dodavatele, kteří chtějí být a jsou světu kolem sebe PROSPĚŠNÍ.